Visul de marmură al lui Ceaușescu, o gară construită de pușcăriași. Unde găsești mastodontul din anii `80, a fost și într-un film celebru

de: Alexandru Puiu
26 11. 2024

În anii `80, Nicolae Ceaușescu a pus bazele unui proiect de amploare pentru orașul Călărași, dorind să îl transforme într-un important centru industrial al României. O parte din acest vis a fost construirea unei gări impunătoare, care să fie o mândrie pentru orașul situat în inima Bărăganului. Astăzi, această gară tapetată cu marmură de cea mai bună calitate rămâne un monument al ambițiilor regimului comunist, fiind cunoscută și pentru apariția sa în filmul „Tatăl risipitor”.

Gara de marmură, un simbol al industrializării forțate

Nicolae Ceaușescu dorea să transforme Călărașiul într-un pol economic important, iar amplasarea orașului pe malul râului Borcea era un mare avantaj strategic. Inițial, în oraș au fost construite Combinatul Siderurgic și Combinatul de Celuloză și Hârtie, două colosuri industriale care au necesitat investiții masive. Tot în contextul acestui plan de industrializare forțată, Ceaușescu a decis construirea unei gări impunătoare pentru a sublinia importanța strategică a localității.

Construcția gării a început la începutul anilor `80, fiind realizată în principal cu forță de muncă provenită din batalioanele disciplinare ale armatei, deținuți și muncitori din construcții. Inaugurată în anul 1984, gara din Călărași impresiona prin aspectul său monumental și prin marmura de calitate superioară cu care era decorată. Însă, în ciuda investiției colosale, gara nu și-a îndeplinit niciodată rolul visat de Ceaușescu, devenind astăzi un loc aproape uitat de trecători, mai ales într-un oraș în care doar șase perechi de trenuri personale mai ajung zilnic.

Gara din Călărași, o fantezie a lui Ceaușescu ridicată de pușcăriași

Scenă de film și modernizări controversate

În anul 1973, gara din Călărași a devenit scena unor filmări pentru celebrul film „Tatăl risipitor”, în regia lui Mircea Moldovan. Atunci, mai multe garnituri vechi de tren și stâlpi de iluminat în stil felinar au fost aduse pentru a recrea atmosfera de epocă, iar câteva scene memorabile au fost turnate aici. Pentru mulți dintre locuitorii din Călărași, acele zile au fost o experiență fascinantă, oferind o pauză binevenită de la realitatea cotidiană a anilor `70.

Astăzi, gara se află în plin proces de modernizare, lucrările începând la finalul anului 2011 și având un buget total de peste 20 milioane de lei. CFR SA a semnat un contract de aproape 5 milioane de euro pentru renovarea stației Călărași Sud, iar lucrările includ consolidarea clădirii, refacerea peroanelor, recompartimentarea spațiilor și modernizarea instalațiilor electrice și sanitare. Paradoxal însă, în ciuda investițiilor masive, numărul călătorilor este extrem de scăzut, gara fiind utilizată aproape exclusiv de navetiști și elevii de liceu din zonă.

Gara de marmură din Călărași rămâne un simbol al ambițiilor exagerate ale regimului Ceaușescu, dar și un martor al trecutului tumultuos al orașului. Astăzi, ea se află între două lumi: una în care reprezenta mândria regimului comunist și o alta în care încearcă să își găsească o nouă identitate, într-un oraș în care trenurile par să fi fost uitate.